Onrust - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van mathilde jongh - WaarBenJij.nu Onrust - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van mathilde jongh - WaarBenJij.nu

Onrust

Door: Mathilde de Jongh

Blijf op de hoogte en volg mathilde

05 Maart 2013 | Nederland, Amsterdam

Lieve Vrienden,

Na onze overstapvlucht in Dubai gemist te hebben zijn we zaterdagavond in Bangladesh aangekomen. Toen we het vliegtuig instapte keek ik al mijn ogen uit, we zaten daar tussen allemaal Bengalen. In het vliegtuig zat ik naast een Bengaal die me een paar worden Bengaals heeft geleerd, en wat meer geleerd over het land.

Helaas is het hier in Bangladesh redelijk onrustig. Jamaat Shibir een politici is hier ter dood veroordeeld omdat hij in de jaren 70 tijdens de onafhankelijkheidsoorlog verdacht wordt van het verkrachten van vrouwen en het vermoorden van vele mensen. Veel Bengalen zijn het hier niet mee eens, en zijn in opstand gekomen.

In Dhaka zijn er veel rellen, dagelijks worden er mensen neergeschoten en het gaat er heftig aan toe. Wij zouden naar Mymensingh gaan. Maar aangezien dit aan de grens ligt, met ook veel hindoes vinden hier ook veel rellen plaats. Zondag is er een soldaat gedood in Mymensingh en de trein is in de fik gestoken. In Mymensingh is het leger er bij betrokken. Alle grenswachters zitten in de grote steden om veilige gebieden te beschermen. Daarnaast zijn alle toeristen van de kustgebied teruggestuurd naar een veilige wijk in Dhaka. Deze wijken kunnen afgesloten worden door blokkades op de weg, en in deze wijken zit je veilig.

Gelukkig zit ik in zo'n veilige wijk die is afgesloten van het centrum. Mensen komen deze wijk niet zomaar in. Maar omdat het vooruitzicht er niet goed uitziet, moeten we van onze docenten zo spoedig mogelijk terug naar Nederland. Daarom hebben we gister een vliegticket terug geboekt. We vliegen morgenavond terug naar Dubai en hier zullen we nog 5 nachten blijven, maandag ben ik terug in Nederland.

De mensen hier zijn ontzettend vriendelijk en tijdens de dagen die ik hier meemaak heb ik geprobeerd zoveel mogelijk van de cultuur te leren. Het leven op straat is zo indrukwekkend, en op dit moment zie ik in deze wijken weinig van de onrust.

Doordat het zo onrustig is kunnen we weinig voor onze studie doen en weinig van het land zien, dit betekend dat we elke dag de halve dag aan een zwembad in de Dutch Club liggen en genieten van een korte relax vakantie in Bangladesh.

Kortom het loopt allemaal heel anders dan gedacht, en vlieg ik morgen terug naar Dubai. De mensen hier zijn ontzettend vriendelijk maar helaas is het in Bangladesh te onrustig en duurt mijn verblijf een stuk korter dan verwacht.

Groetjes,
Mathilde

  • 05 Maart 2013 - 05:47

    Geertje:

    Jammer dat het daar zo onrustig is en dat je niet kan blijven. Wel fijn dat je daar weer vertrekt! Geniet nog even van Dubai.

    Geertje

  • 05 Maart 2013 - 07:59

    Ilse:

    Jammer! Ik ben blij dat het gelukt is een vlucht terug te boeken. Hopelijk kom je in Bangladesh terug in betere tijden. Noodgedwongen aan een zwembad liggen, met verderop rellen, wat een situatie van uitersten! Liefs

  • 05 Maart 2013 - 09:31

    Margot:

    Het is ontzettend jammer dat je planning afgeblazen moet worden door zoveel onrust. Het is fijn te horen dat je in een veilig stuk zit, snel een terugvlucht hebt kunnen boeken en redelijk ontspannen kunt genieten van een stukje luxe en de zon.
    Geniet van waarvan je kunt genieten, fijne dagen in Dubai en een goede thuisreis.
    liefs,
    Margot

  • 05 Maart 2013 - 09:47

    Jocelyn:

    Wat jammer dat het zo anders loopt! Goed om te horen dat je in een veilige wijk zit. Dat wel.
    Nou ja, geniet dan nog maar even van de vakantie en alvast een goede vlucht naar huis.
    xx

  • 05 Maart 2013 - 10:15

    Henk:

    Verplichte vakantie dan maar.. :) geniet er maar van en een goede reis terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Drinkwatervoorziening in Bangladesh

Lieve vrienden,

Het is al bijna zover, vrijdag vlieg ik met mijn studiegenootjes naar Bangladesh. Voor mijn afstudeeronderzoek ga ik een drinkwatervoorziening ontwerpen. Deze drinkwatervoorziening ga ik in een arme wijk in Mymensingh ontwerpen. Deze stad ligt ten noorden van de hoofdstad Dhaka.

Bangladesh is net zoals Nederland een deltaland. Maar helaas is Bangladesh een stuk minder rijk en heeft hierdoor weinig dijken en vaak last van overstromingen. Ook heeft Bangladesh vaak harde en hevige regenbuien en dit zorgt voor veel water op straat. Maar Bangladesh heeft ook last van droogtes, in de droge periodes is er in sommige gebieden een te kort aan drinkwater. In veel gebieden maken ze gebruik van het grondwater, maar doordat het grondwater sterk vervuilt is met arseen en ijzer worden veel mensen van dit grondwater ziek. Ook hebben ze aan de kust veel last van verzilting.

De wijk waarvoor ik deze drinkwatervoorziening wil ontwerpen heeft vaak een te kort aan drinkwater. Daarom wil ik in deze arme wijk een drinkwatervoorziening gaan ontwerpen door middel van het hergebruik van het regenwater. Door het regenwater te zuiveren kan misschien een goedkope drinkwatervoorziening worden ontworpen voor deze wijk.

In Bangladesh wil ik gaan kijken welke mogelijkheden er zijn, en hoe het plangebied eruit ziet en zoveel mogelijk informatie gaan verzamelen. Via deze blog wil ik mijn reis en avonturen gaan bijhouden.

Groetjes,

Mathilde

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2013

Onrust

27 Februari 2013

Nog een paar nachtjes...
mathilde

Zelf vertrek ik 16 oktober naar Kitui. Dit is een klein stadje in het armste en droogste district van Kenia. In Kitui ga ik voor SASOL werken. SASOL heeft al vele zanddammen in het Kitui district gebouwd. Deze Zanddammen zorgen ervoor dat er meer water beschikbaar is, doordat het water langer kan worden vastgehouden. Deze zanddammen worden bij een dorp geplaatst. Ze zorgen dat het water in de grond infiltreerd. Hierdoor is de grond vochtiger en kunnen er meer gewassen verbouwd worden. Daarnaast is er meer grondwater, waardoor er via een pomp meer drinkwater beschikbaar is. Deze zanddammen hebben in het Kitui district nu al vele positieve gevolgen gehad, er is minder armoede, en meer eten beschikbaar. Ik ga geen zanddammen bouwen, dit komt onder andere omdat ik in mijn eentje naar SASOL toe ga, wel ga ik onderzoek doen voor SASOL. Ik ga in Kenia samen met een Keniaanse student samenwerken. De medewerkers van SASOL hebben gevraagd om verschillende kleine onderzoeken te doen en deze uit te werken in een verslag. Ze hebben ons gevraagd of wij informatie kunnen halen gerelateerd aan de voedselproductie ten gevolge van de zanddammen. Hiervan moeten we gaan kijken wat voor effecten dit heeft op het milieu. Daarnaast moeten we de structurele en hydraulische conditie gaan bekijken en vervolgens moeten we onderzoek doen naar de conditie en de samenstelling van het reservoir. Dit moeten we ook rapporteren.

Actief sinds 26 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1766
Totaal aantal bezoekers 17105

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 19 Augustus 2015

een half jaar onderzoek doen in Peru

01 Maart 2013 - 28 Maart 2013

Drinkwatervoorziening in Bangladesh

16 Oktober 2011 - 12 December 2011

stage lopen bij SASOL

Landen bezocht: